Verken de Van Woustraat

Verken de Van Woustraat

Wat vind jij Van Wou? Dat willen we graag weten. We zijn op zoek naar meningen over de Van Woustraat. Vertel het in deze discussie.

Weergaven: 36

Bijlagen:

Berichten in deze discussie

Veel berichten gaan erover dat er meer groen moet komen. Ik ben het daar mee eens maar zie geen oplossing in bomen. Bomen leiden zoals de foto bewijst alleen maar tot nog meer fietsen en en plekken om je afval te tegenaan te dumpen of je hond uit te laten. Zoals vroeger in de van Woustraat vanaf de Tolstraat richting Rijnstraat.
Het is beter om een vorm van hangende tuinen te ontwikken i.s.m. de bewoners van woningen op 1 hoog in de van Woustraat (werkte ook bij Babylon schijnt, zij zijn er beroemd mee geworden). Zo blijven de stoepen vrij van boomstammen (en dus fietsen) en krijgen de gevels ook direct een vriendelijk aanzicht.

frans 'van wou' power zei:
Meer Power voor de Van Wou?

Focus op Werken en Wonen, Eten en Drinken, Fietsen en Flaneren

De Van Wou is een kansrijke straat en knapt enorm op als er net als op de Ferdinand Bolstraat eenrichtingsverkeer voor autoverkeer wordt ingevoerd. Vooral voor bewoners wordt de straat dan een stuk aantrekkelijker. Verbreed de trottoirs en fietspaden en sluit de Van Wou af voor verkeer dat de stad in wil. Dat hoort over de Amsteldijk te rijden.

Een rij bomen kan de straat een broodnodige groene facelift geven. Verder kan de straat zich veel sterker profileren, bijvoorbeeld als Straat van de Werkende Mens (met al die uitzendbureaus) en als upcoming horecastraat met betaalbare toprestaurants.

Maak en passant een einde aan de wildgroei van fietsenrekken in de straten om de Van Wou. Als je nu bij Kelly Fashion, Febo en Village Bagels een kijkje neemt, zie je als visitekaartje: een berg wrakken omgeven door zwerfvuil.

Ik ben een bewoner van de 2e Jan vd Heijdenstraat en heb daarvoor vijf jaar op de Van Wou gewoond.
Als klein gezin (moeder, vader, dochter 6 jaar) dat met veel plezier bewust aan de stadse Van Woustraat woont (ter hoogte van de Govert Flinck) de volgende meningen en suggesties:

- Het verkeer is veel te veel en vooral ook te gevaarlijk. De oversteekplaatsen (zebra's) zijn nog het meest gevaarlijk. Verkeerslichten of heuveltjes zouden helpen, bij de Cuyp zie je dagelijks mensen bijna overreden worden en ook bij de Tweede Jan Steenstraat is dat het geval. Daarnaast schijnt de luchtkwaliteit hier tot de slechtste van Nederland te behoren. Maar ook hier groeien kinderen op! En dat zou zo moeten (kunnen) blijven - want juist de mix van allerlei soorten mensen in allerlei leeftijden maakt deze buurt zo leuk. Het is een stadse en levendige straat, dat is de rijkdom. Maar nu overheerst het autoverkeer.

Maak er een eenrichtingsverkeer van, in een lus met de Ferdinand Bol of de Amsteldijk. Dan blijft er veel meer ruimte over voor andere zaken als bomen, lopen, fietsen, terrassen - plus de tram en wat minder autoverkeer.

- De Van Woustraat is toch wel behoorlijk lelijk, zeker het eerste stuk tussen Stadhouderskade en Ceintuurbaan. Dat is jammer, want het kan een hele leuke stadsstraat zijn waarin vanalles plaatsvindt: winkelen, terrasje pakken, kinderen die voorbij fietsen, ijsje eten, kleinere kantoren tussen de winkels en wonen.

- Maar vooral: Groen, groen, groen! Niet alleen mooie bomen (het liefst verschillende, ook bomen die bloeien in het voorjaar) en ook het maken van ruimte voor van kleine geveltuintjes tussen de panden plus stimuleren van vertikale tuinen. Op oude foto's blijken hier ooit prachtige statige bomen te hebben gestaan. Als je in Buenos Aires ziet hoe de mensen zelf hele straten van groen voorzien via minibalkonnetjes, hebben we hier nog een eind te gaan. Ook in Amsterdam zelf heel veel voorbeelden van mooie groene straten in een combinatie van gemeentegroen (variatie aan bomen) en bewonersgroen (kuipen en potten).

- Praktisch: goed afgebakende ruimtes waar fietsen geparkeerd kunnen worden. Misschien in combinatie met beplanting? Onze dochter van 6 vraagt ook om kinderfiets parkeerplekken. Als bewoner kan je regelmatig je huis niet in omdat de winkelende mensen met hun fiets de voordeur barricaderen.

- Een heel andere indeling dus voor de Van Wou, dat is wat we bepleiten. Bredere trottoirs met meer functies (niet alleen voorbij rennen, ook kunnen zitten, vooral ook kleine terrasjes. En een strook of stukjes voor bewonersgroen naast aan te planten bomen. De rijweg een stuk smaller met éénrichtingsverkeer en de trambaan in beide richtingen. Autoparkeren aan één kant van de straat in schuine vakken.

- En gebruik van mooie en aparte materialen voor de "vloer" van de straat en troittoirs. De bestrating en de beplanting is essentieel, vooral de details. Naast straatmeubilair dat nu grotendeels ontbreekt.
Alle leuke groene en ruimte ideen ten spijt, er moet wel gewerkt kunnen worden in de van Woustraat. Bereikbaarheid is hierbij zeer belangrijk niet het feit dat er 80 bomen staan. Winkel's moeten gelegenheid krijgen om te kunnen laden en lossen, evenals hun klanten. Eenrichtingsverkeer heeft in andere stadsdelen voor een daling van omzetten gezorgd, en zal er toe bijgedragen dat winkeliers welke afhangkelijk zijn van woon- werkverkeer -dus klanten op weg naar huis, of naar hun werk de boodschappen doen- wegblijven. De van Woustraat is geen wandelpromenade, het aantal wandelaars op de stoep is echt niet dusdanig dat daar een vijfbaansboulevard voor moet komen. Bomen leiden tot extra vervuiling en overlast (zie eerder bericht). Verder is de aansluiting op de Rijnstraat bij het introduceren van eenrichtingsverkeer dan ook niet volledig.
Het is al heel wat als van de van Woustraat een 30 km zone word gemaakt, en op zijn minst een stoplicht bij de Albert Heijn hoek van Woustraat - Pieteraertszstraat.
Ik vind ook dat de Van Woustraat een levendige winkelstraat is, en geen overmatig keurige boulevard. Maar bewoners zijn ook klanten! En klanten die van verder komen willen naast goede bereikbaarheid (tram, auto, parkeren) ook liever winkelen in een omgeving die aangenaam is. Groener, levendiger, niet alleen maar doorvoersluis. Op de Ferd.Bol heb je nu ook een paar terrasjes en persoonlijk ga ik daar liever winkelen dan in de Van Wou. Terwijl de Van Wou voor ons veel dichterbij is. Er is daar meer variatie in winkels, vaak ook betere winkels met echte 'trekkers' zoals de Hema erbij.
Volgens mij moet er juist ruimte gemaakt worden voor lopende en fietsende mensen, dat zijn degenen die ook iets kopen. Als ze ook even in de straat kunnen verblijven door bijvoorbeeld koffie te drinken en ergens te zitten, geeft dat alleen maar meer reuring.

Dat bomen tot vervuiling leiden.... tja, ik weet het niet. Heb net een inleiding geschreven voor een boek "Groen Goed. Handreiking Kwaliteit Openbaar Groen" en daarin komen vele wetenschappers aan het woord. Die zijn allemaal positief over de effecten van groen, mits het groen van kwaliteit en van nut is. Wat daarin naar voren komt is ondermeer dat grote oppervlakten groen (heesters e.d.) niet tot zoveel goeds leiden, maar bruikbaar groen dat afsteekt tegen het stenige van de stad (plekken om te zitten, groene gevels, actieve inbreng bewoners, winkeliers, bedrijven) juist weer wel.

Ik kan me voorstellen dat autorijdende klanten wegblijven als de route niet vanzelfsprekend is. Maar ik stel me voor dat er in dit gebied ook heel veel fietsende, trammende en lopende klanten zijn. Is hier ooit onderzoek naar gedaan? Als winkelende bewoner vind ik de Van Wou niet bepaald de aantrekkelijkste winkelstraat. Beetje grauw, groezelig, ongezellig - om snel even iets te halen en dan weer weg te wezen.

Wel is het heel erg belangrijk (vind ik) dat zowel winkels, kantoortjes als bewoners gezamenlijk de Van Wou beter maken. Het gaat juist om de diversiteit van gebruikers die onze straat spannend houdt. Maar een beetje mooier zou volgens mij echt geen kwaad kunnen....
groeten van Anne
Het zou een van de meest aantrekkelijke straten kunnen zijn van de Pijp, maar nu vind ik het de meest vreselijke straat. Veel te druk, te gevaarlijk, te onrustig, te onoverzichtelijk, te onsamenhangend,te onvriendelijk en te smerig en zeker niet uitnodigend om te vertoeven en te winkelen, vooral het gedeelte vanaf de Stadhouderskade tot Ceintuurbaan. Dat is jammer met zo'n trekpleister als de Albert Cuypmarkt.

Ik woon met dochter op de Govert Flinck/hoek van Wou. Een zeer onoverzichtelijk punt om met de auto de van Woustraat in te rijden. De van Wou is zeker voor kinderen en de minder mobiele medemens een levensgevaarlijke straat om over te steken en met name juist op de zebra's waar geen hond voor stopt. Dat is al op te lossen door er een VOP van te maken.

Waarom deze drukke verkeersader middenin een van oorsprong vriendelijke woon/werk/winkelbuurt terwijl er omringend een Ceintuurbaan, Stadhouderskade, Amsteldijk en Wibautstraat zijn? (Behoren met Van Wou tot de top 200 straten van Nederland met de hoogste en tevens normoverschrijdende uitstoot van fijnstof). Deze zorgt voor behoorlijk wat roet in het eten.En daaraan geen gebrek in de Van Wou.
Maak de Van Wou een straat met hooguit eenrichtingsverkeer. De vergelijkbare Ferdinand Bolstraat is hierdoor aanzienlijk opgeknapt met alle gevolgen van dien inzake de toegenomen leefbaarheid.

Richt de straat aantrekkelijk in met een gevarieerd winkel en horeca-aanbod. Te denken valt aan bredere stoepen met ruimte voor wat terrasjes, straatmeubilair,voor beplanting hetzij op of boven de grond. Dit met aandacht voor mooi materiaalgebruik en details, zoals in de straten van steden als Lissabon of Barcelona. Wat daar kan,kan ook hier.

Dit zijn voor mij de grootste aandachtspunten ter verbetering. Verder sluit ik me in grote lijnen aan bij de voorgaande bewonersreacties.

Genoeg werk aan de winkel!
Ik wil nog even reageren op de gedachte van Nils van Ru dat mensen hun fietsen tegen bomen aanzetten. Dat is wel een goed punt, als je geen andere plek kunt vinden zet je je fiets tegen een boom inderdaad. Maar zouden we daar ook niet gebruik van kunnen maken, dezelfde gedachte omkeren? Die fietsen moeten ergens heen, liefst bij elkaar op duidelijke plekken, waarom maken we daar dan niet iets moois van? Als je bijvoorbeeld twee bomen tamelijk dicht bij elkaar plant en daartussen een fietsenparkeerplaats maakt; aan de rand daarvan een strookje waar bewoners en winkeliers op kleine schaal groen in bijv potten kunnen zetten. Aan de andere zijkanten van de bomen zo'n stoeptegel met verboden fietsen te parkeren. (Zo'n tegel zag ik laatst bij de Hema in de Ferdinand Bol, de meeste mensen houden daar toch wel rekening mee, zelfs ik ;).
Over gevelgroen ben ik het met Nils eens, dat zijn goede oplossingen die veel aan het uiterlijk van de straat helpen. Wat mij betreft begroenen we (sommige) gevels tot 3-hoog, als daar oplossingen voor te bedenken zijn. Ik denk dat veel bewoners interesse hebben een geveltuin te beginnen maar nog wel wat tips en handige ideeën daarvoor kunnen gebruiken.

Het punt wat Karin zojuist noemt, dat we op één van de meest met fijnstof vervuilde plekken wonen is ook belangrijk. Want je moet bewoners vasthouden om een levendig stuk stad te houden. Dus dat eenrichtingsverkeer lijkt me nog steeds niet zo gek.

RSS

Info

Eva van Santen Eva van Santen heeft dit Ning-netwerk opgericht.

Ben je bereid zelf iets te doen?

Bewoners en ondernemers kunnen zelf ook een steentje bijdragen aan een mooie Van Wou!

Heb je een goed idee over wat je allemaal zelf kan doen om de Van Woustraat weer helemaal WOW te maken, ga dan naar het forum en laat van je horen!

© 2012   Gemaakt door Eva van Santen.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden